Трохантерит

Трохантерит (зовнішній snapping синдром)

Трохантерит – захворювання запального характеру, у якому уражаються зв’язки, сухожилля кульшового суглоба. Патологія має іншу назву – вертеліт або крутний бурсит, що пов’язано із залученням у запалення синовіальної сумки (бурси).

Зустрічається захворювання частіше у жінок, вік яких старше 45 років. У клімактеричний період відбувається ослаблення м’язової тканини та зв’язкового апарату.

Великий вертлюг стегна називається трехантером. Він є великим кістковим бугором, до якого кріпляться м’язи, що обертають стегно. Вертел покритий синовіальною сумкою, завдяки якій полегшується ковзання, згладжується тертя. Трохантерит розвивається на тлі надмірного фізичного навантаження та тиску. При цьому запальний процес може охопити кісткову тканину рожна, окістя, зв’язковий апарат, синовіальну сумку.

Трохантерит

Біль у кульшовому суглобі починає турбувати після активного фізичного навантаження особливо, якщо воно супроводжується переохолодженням. Захворювання може виявитися і натомість механічних травм, падінь.

До факторів, що посилюють ситуацію, відносяться:

• неоднакова довжина ніг;
  • зайва вага;
  • надмірна рухливість або, навпаки, гіподинамія;
  • синдром нестабільності тазу;
  • деякі захворювання хребта, що призводять до його викривлення та перерозподілу навантаження на нижні кінцівки;
  • метаболічні зміни;
  • захворювання великих суглобів нижніх кінцівок, наприклад, деформуючий остеоартроз та ін.

Трохантерит. Симптоми

Головна, інколи ж єдина ознака, що вказує на захворювання, – це біль. Однак її характер буває різним і часто можна подумати, що в людини інше захворювання – коксартроз, тобто патологія кульшового суглоба.

Біль може:

• бути постійно, трохи затихати у спокої;
  • мати тягне, пульсуючий характер і віддавати в поперек, пах;
  • під час руху ставати інтенсивніше.

Уражаються один або два суглоби. У цьому неможливо спати, відпочивати з боку патології. Залежно від етіологічного фактора, існують такі види трохантериту:

• асептичний – не пов’язаний із мікроорганізмами. Супроводжується гострим болем, який посилюється під час руху. У спокої неприємні відчуття стихають;
  • септичний – виникнення пов’язане із збудниками, найчастіше бактеріями. У цьому виникає осередок запалення з характерними ознаками: болем, припухлістю, порушенням функції, підвищенням температури, утворенням гнійних осередків;
  • туберкульозний – рідкісна форма захворювання, при якій виявляється збудник, що частіше викликає туберкульоз легень. Саме звідти гематогенним шляхом мікроби потрапляють до зв’язків та сухожилля тазостегнового суглоба. У разі лікування затягується на тривалий час.

Для визначення причини болю в кульшовому суглобі, лікар застосовує наступні методи:

• опитування (анамнез): виявлення характеру та інтенсивності болю, обставин її виникнення, наявності супутніх захворювань, травм тощо;
  • огляд: лікар оцінює обсяг рухів у суглобі, колір та температуру шкірних покривів, наявність набряку, обмеження рухів тощо;
  • невролог оцінює чутливість тканин, м’язову силу, якість рефлек

Рентгенографія та КТ: знімки та томограми дають можливість оцінити стан кісткової тканини і, частково, хряща. Це незамінний метод діагностики остеоартрозу, вивихів, тріщин та переломів кісток, хондроматозу та некрозу голівки стегнової кістки;

МРТ: магнітно-резонансна томографія дозволяє побачити стан не лише кісток, а й м’яких тканини, зробивши віртуальні зрізи у заданих площинах;

УЗД: ультразвукове обстеження області кульшового суглоба дає змогу побачити осередки запалення, накопичення рідини у суглобовій сумці (гемартроз, синовіт, бурсит), абсцеси та новоутворення м’яких тканин.

Лабораторна діагностика: загальний аналіз крові з формулою дає інформацію про наявність запалення або алергії; при підозрі на ревматоїдний артрит береться аналіз на С-реактивний білок тощо; при підозрі на подагру – аналіз на вміст сечовини.

Електроміографія та електронейроміографія: оцінка ефективності роботи м’язових волокон та провідності нервів.

Трохантерит

Кожен вид травм та кожне захворювання кульшового суглоба вимагає індивідуального підходу, правильної та вичерпної діагностики та комплексного лікування.
Комплексне лікування передбачає:

• медикаментозну терапію, спрямовану на усунення симптомів – болю, запалення, набряків та стимулювання регенерації тканин;
  • фізіотерапію, включно з масажем, кінезіотерапію, лазер, ЛФК, санаторно-курортне лікування;
  • застосування ортопедичних пристосувань – шин, ортезів, стремен (при вродженому вивиху кульшового суглоба);
  • скелетне витяжіння та накладення апарату Ілізарова або апарату зовнішньої фіксації.