Контрактура Дюпюїтрена (долонний фіброматоз)

Контрактура Дюпюїтрена або ж долонний фіброматоз — деформація кистей, що виникає через переродження долонних сухожиль. На внутрішній стороні кисті з’являються вузлуваті ущільнення, а прогресуючи, захворювання призводить до згинання пальців. Це має на увазі втрату функціональності руки, бо пальці просто не розгинаються і робити звичні речі вже неможливо.Від ураження можуть страждати як обидві руки одночасно, так і одна — найчастіше права.

Найбільш схильні до виникнення фіброматозу чоловіки. Існує також професійна схильність у перукарів, вчителів або слюсарів. Узагалі,‭ ‬ця проблема для чоловіків є дуже актуальною.‭ ‬Хвороба Дюпюітрена вражає чоловіків,‭ ‬котрим понад‭ ‬45‭ ‬років,‭ ‬серед‭ ‬жінок хворіють‭ ‬5‭–‬відсотків.‭ ‬Хоча є й‭ ‬така версія‭ –‬про‭ «‬професійну приналежність‭» ‬захворювання,‭ ‬проте останні дослідження на перше місце ставлять генетичну схильність,‭ ‬тобто спадковість.‭

Контрактура Дюпюітрена

Симптоми

Контрактура Дюпюїтрена може розвиватися з різною швидкістю. Одних пацієнтів протягом кількох років і навіть десятиліть турбують лише невеликі труднощі зі згинанням руки, тоді як інші вже за кілька місяців стикаються з вираженою тугоподвижностью.

Розрізняють 4 ступеня тяжкості контрактури Дюпюїтрена:

1. На долоні з’являється невелике ущільнення діаметром 0.5-1 см, яке може розташовуватися поблизу основи пальця. Можливі болючі відчуття при натисканні;
  2. Ущільнення набуває все більшої жорсткості, грубіє і поширюється на першу фалангу пальця. Оточуючі шкірні покрови спаюються з сухожиллям, утворюючи різкі вм’ятини та складки. Уражений палець згинається в 1 суглобі під тупим кутом і не розгинається до кінця. Зроблена на цій стадії операція допомагає вирішити проблему повністю та назавжди;
  3. Палець (або кілька пальців) згинається на величину від 30 до 90 °, рука болить і погано функціонує. На цьому етапі дефект погано піддається усунення навіть хірургічним шляхом;
  4. У патологічний процес залучаються прилеглі суглоби та сухожилля. Суглобові поверхні кісток, що з’єднуються, зростаються між собою, і палець залишається в зігнутому положенні, розгинання неможливо. Пензель сильно деформується і втрачає функціональну здатність. Оперативне втручання не завжди дає бажаний результат, у тяжких випадках доводиться вдаватися до ампутації пальців.
Контрактура Дюпюїтрена

Контрактура Дюпюїтрена. Діагностика

Діагноз ставиться на підставі візуальних ознак та скарг пацієнта. Лікар оглядає долоню, виявляє наявність та розмір сухожильних тяжів, оцінює амплітуду рухів у суглобах. Будь-які додаткові дослідження – аналізи, рентген та ін., як правило, не потрібні. Лікування призначається у разі позитивного результату “настільного тесту”. Він у тому, що пацієнт кладе руку на стіл долонею вниз. Якщо пальці і долоня лежать в одній площині і стосуються поверхні столу, тест вважається негативним, і лікування не потрібно. У разі наявності зазору, відстані між пензлем і столом хоча б сантиметр, захворювання потрібно лікувати.

Лікуванням контрактури Дюпюітрена займається ортопед або кистьовий хірург, з застосуванням оптичного збільшення. А також з використанням мікрохірургічного інструментарію та техніки. Консервативне лікування на ранній стадії контрактури Дюпюітрена:

1. масаж,
  2. фізіотерапія,
  3. ін’єкції лідази і колагенази,
  4. корекція положенням за допомогою шини або гіпсової пов’язки,
  5. теплі ванночки.

Оперативне втручання на ранніх стадіях дозволяє повністю відновити функцію кисті, на пізніх стадіях це метод вибору, але можливе застосування шкірної пластики. При початкових ступенях контрактури Дюпюітрена, як правило, проводиться часткове видалення долонно апоневрозу, в запущених випадках – повне.

Контрактура Дюпюїтрена