Гангліозна кіста (Гігрома)

Гангліозна кіста – це пухлина, заповнена рідиною з суглоба або піхви сухожилля. У більшості випадків кіста з’являється на тильній стороні зап’ястя, рідше – з боку долоні або біля основи великого пальця.Дані пухлини – доброякісні. Можуть викликати біль при багаторазовому русі у відповідній області. Розмір кісти може з часом змінюватися аж до повного тимчасового зникнення. Для постановки діагнозу досить клінічного обстеження. У деяких випадках корисна ехографія.

Гангліонарні кісти можуть розвиватися у будь-кого, але найчастіше зустрічаються у жінок у віці від 20 до 50 років. Чому у жінок розвиваються ганглійні кісти частіше, ніж у чоловіків, до кінця не зрозуміло, але естроген може відігравати певну роль, оскільки було показано, що він підвищує ризик ураження суглобів при інших станах. Попередня травма цієї області, повторювані стресові травми сусіднього суглоба та артрит можуть збільшити ризик розвитку ганглійної кісти. Наприклад, гангліозні кісти часто спостерігаються на зап’ястях гімнасток.

Симптоми

Синовіальна рідина, перебуваючи в капсулі суглоба кисті, при надмірному навантаженні перетікає з однієї області в іншу. Капсула, розтягуючись, утворює випинання у вигляді шишки. Перетікання суглобової рідини односпрямоване – із суглоба в порожнину новоутворення. Згодом, якщо продовжувати навантажувати руку, випинання зростатиме і може від’єднатися від суглобової капсули, утворивши кісту – замкнуту порожнину. Усередині кісти продовжується синтез синовіальної рідини, що сприяє подальшому зростанню новоутворення.

Гангліозна кіста. Діагностика

Для підтвердження діагнозу використовують інструментальні методи:

УЗД м’яких тканин кисті – найдоступніший та найбільш інформативний вид діагностики. Добре візуалізує кісту, дозволяє визначити однорідність її структури, наповненість рідиною, наявність у стінках пухлини кровоносних судин.

Діагноз зазвичай ставлять після видалення ганглійної кісти під час незначної хірургічної процедури. Тканина відправляється до патологоанатома для дослідження. Під мікроскопом гангліозні кісти складаються з невеликих проміжків, заповнених слизовою рідиною і оточені потовщеною фіброзною тканиною. Хоча слово «кіста» зустрічається в назві, гангліозні кісти технічно вважаються «псевдокістами», оскільки на відміну від справжніх «кіст», простори не вистелені спеціалізованими епітеліальні клітини.

Якщо кіста не завдає болю і не обмежує рухливість, в медикаментозному лікуванні немає необхідності. Однак може знадобитися оперативне втручання. Кіста може бути видалена хірургічним шляхом. Операція проводиться під місцевою анестезією з використанням пневмоманжети в хірургічному стаціонарі. У рідкісних випадках можлива повторна поява кісти.