Анкілозуючий спондиліт

Анкілозуючий спондиліт (Хвороба Бехтерєва)

Анкілозуючий спондиліт (аксіальний спондилоартрит, хвороба Бехтерєва) – запальне захворювання суглобів хребта, в результаті якого поступово формується обмеження його рухливості з утворенням анкілозів (зрощень кісток). Одночасно відбувається ущільнення зв’язкового апарату хребта. В результаті відбувається деформація хребта і повністю втрачається його гнучкість.Запалення грудинно-ребрового і реброво-хребцевих суглобів провокує обмеження рухливості грудної клітки, що порушує дихальну функцію. Також в запальний процес можуть залучатися периферичні дрібні і великі суглоби. При анкілозуючому спондиліті в ряді випадків відзначається ураження очей (іридоцикліт, увеїт) і серцево-судинної системи (запалення аорти, формування вад серця). Анкілозуючий спондиліт частіше зустрічається у чоловіків, ніж у жінок. Перші прояви хвороби зазвичай проявляються у молодому віці від 20 до 40 років. Протягом всього життя пацієнт може переживати періоди загострення та ремісії захворювання.

Анкілозуючий спондиліт

Анкілозуючий спондиліт. Симптоми

• Ранні ознаки і симптоми хвороби включають в себе біль в нижній частині спини у спокої, особливо вночі, скутість в ділянці хребта вранці, після тривалого відпочинку. Характерна ознака – зменшення інтенсивності болю після фізичних навантажень. На початку захворювання найчастіше біль локалізується у поперековому відділі хребта і в ділянці крижово-клубового зчленування. Нерідко в запальний процес залучаються периферичні суглоби, що супроводжується болем, припуханням і порушенням їх функції.
  • Наступні скарги – біль у п’ятах при ходьбі та у спокої, набряк та біль задньої поверхні п’яткової кістки в ділянці ахіллового сухожилля. Біль в грудино-реберних суглобах у спокої, при диханні, кашлі.
  • Раптове почервоніння очей, різкий біль в них, світлобоязнь, зниження гостроти зору.
  • При тривалому запальному процесі відзначається прогресування больового синдрому і скутості хребта, що призводить до обмеження його функції.

Діагностика хвороби Бєхтєрєва

Діагностика хвороби Бєхтєрєва (анкілозуючого спондиліту) може затягнутися. Якщо симптоми незначні або ви помилково приписуєте їх іншим звичайним проблемам зі спиною.
Щоб визначити причини дискомфорту, лікар вивчить історію хвороби і проведе повне фізичне обстеження. Потім, можливо, призначить наступні діагностичні процедури:

Діагностика хвороби Бєхтєрєва
  • Рентген чи інші променеві методи діагностики. Рентген дозволить лікарю виявити зміни, що відбулися в суглобах і кістках. Хоча характерні наслідки анкілозуючого спондиліту можуть бути і не видимі на початку захворювання. Також можуть бути призначені інші дослідження. Такі як комп’ютерна томографія (КТ) або магнітно-резонансна томографія (МРТ), щоб виявити запалення і інші зміни у суглобах.
  • Аналіз крові. Ваш лікар може перевірити ознаки запалення, призначивши один або кілька аналізів крові, включаючи швидкість осідання еритроцитів (ШОЕ) і C-реактивний білок. Підвищення цих показників свідчить про наявність запального процесу в організмі.

За допомогою аналізу крові також можна встановити наявність анемії, хвороби, для якої характерна недостатня кількість червоних кров’яних тілець, необхідних для доставки потрібної кількості кисню до тканин. Анемія – це ускладнення, що може бути результатом хронічного запалення, викликаного анкілозивним спондилітом. І, нарешті, лікар може перевірити кров на наявність гена HLA-B27. Наявність цього гена не означає, що пацієнт хворий анкілозивним спондилітом. Але при відсутності його, поява цього захворювання менш імовірна.

Анемія

Немедикаментозне лікування анкілозивного спондилоартриту може охоплювати наступні заходи:

• Лікувальна фізкультура, що сприяє збільшенню обсягу рухів та зміцненню м’язів;
  • Масаж спини;
  • Фізіотерапевтичні процедури: ультразвук, магнітно-лазерна терапія та ін.;
  • Дотримання режиму живлення.

Найчастіше прогноз лікування анкілозивного спондилоартриту є сприятливим, але суворо залежить від своєчасно призначеної терапії. Якщо консервативне лікування не дає результату, ревматолог спільно з іншими фахівцями приймає рішення про хірургічне втручання.

Анемія