Полінейропатія – починається з «мурашок» і закінчується болем
Полінейропатія є захворюванням периферійних нервів. Передача збудження обмежена або цілковито відсутня. Спочатку пацієнти скаржаться на «мурашки» або оніміння. Симптоми проявляються в стопах, рідше – в кистях рук, але можуть виявлятися і в інших частинах тіла. На пізніших стадіях з’являються болі та можлива втрата чутливості, внаслідок чого не відчуваються навіть сильний холод або висока температура.

Найчастіше патологія симетрично уражає нижні кінцівки. Полінейропатія буває різних видів – алкогольна, токсична, діабетична.
Полінейропатія – це не самостійне захворювання. Зазвичай, це ускладнення інших проблем, навіть таких, що не стосуються центральної нервової системи.

Спровокувати хворобу можуть такі фактори:

• Синдром Гієна-Барре та інші аутоімунні процеси
  • Отруєння алкогольними напоями, важкими металами
  • Дія певних лікарських препаратів
  • Спадкова схильність
  • Цукровий діабет
  • Соматичні захворювання
  • Цитомегаловірусна інфекція
  • Кліщовий бореліоз
  • Злоякісні та доброякісні пухлини
  • Дифтерія

Полінейропатія. Симптоми

Клінічні прояви захворювання поділяють на три типи: рухові, чутливі та вегетативні.

• Рухові

Знижується тонус м’язів. Основним місцем ураження виступають нижні кінцівки, проте з розвитком захворювання процес може поширитись на дихальну та краніальну мускулатуру. Розвиток м’язевої слабкості та атрофії розгиначів стоп. Це може пояснити так звану «півнячу ходу», котра є характерною для таких пацієнтів. При «півнячій ході» людина піднімає ноги набагато вище, ніж зазвичай, щоб пальці не зачіпали підлогу.

• Чутливі

Нервове волокно пошкоджене, тому у пацієнтів часто виникає сильний нейропатичний біль. Такий біль стійкий, він пече та зудить, часто стріляє та пронизує все тіло.

Часто захворювання супроводжується порушенням чутливості м’язів, що призводить до нестійкості при ходьбі та стоянні, підвищується або знижується температурна чутливість.

• Вегетативні

Вегетативні прояви – це ті симптоми, котрі пов’язують з трофічними порушеннями та порушенням в судинах: шкіри на стопах (вона стає багряно-синього кольору та набрякає, з’являється безліч мікротравм), ламкість та тьмяність нігтів на ногах.

Полінейропатія

Для правильної та своєчасної діагностики полінейропатій потрібний клінічний огляд лікаря невролога. При підозрі на полінейропатію проводиться клінічне обстеження з точним анамнезом. Встановлюються попередні захворювання, вид порушень чутливості, порушення моторики та больові відчуття. Крім встановлення медикаментозного й алкогольного анамнезу виконується, також ретельний огляд стоп.
При першому лабораторному дослідженні збирається інформація про рівень цукру в крові натще, протягом тривалого періоду, електролітичний баланс, картину крові, параметри запалень та показники функції нирок і печінки.

При детальному неврологічному дослідженні основна увага приділяється точній перевірці сили м’язів, рефлексів, а також поверхневої та глибокої чутливості. Для подальших досліджень пропонується вимір СНП (швидкості нервової провідності) та ЕМГ (електроміографія-дослідження вегетативного тонусу шляхом вивчення викликаних шкірних симпатичних потенціалів).

Полінейропатія. Лікування

Розрізняють етіологічне, патогенетичне та симптоматичне лікування.
Мета етіологічного напрямку лікування – визначення та знищення причин виникнення хвороби. Без усунення головного захворювання чи переведення його в стан ремісії, можна не очікувати стійких позитивних результатів.
Симптоматична терапія має за мету усунення больових відчуттів за допомогою спеціальних медикаментів.
За відновлення функцій уражених нервів відповідає патогенетична терапія. Вона характеризується довгими курсами прийому необхідних препаратів.
Реабілітаційні заходи поводяться за призначенням лікаря.

Цей клінічний випадок відображає характерну симптоматику захворювання.
Пацієнт М., 55 років, працює слюсарем. Звернувся на прийом до невролога з наступними скаргами: болю в гомілках, що посилюються у вечірній час відчуття печіння в області підошовної поверхні стопи зниження сили в нижніх кінцівках Вважає себе хворим протягом 2 років, відзначає прогресуюче перебіг захворювання. З перенесених захворювань відзначає гострі вірусні інфекції, хронічний панкреатит. Алергію на лікарські препарати заперечує. Операцій не було.
Перебуває на обліку у лікаря-нарколога протягом 7 років з приводу синдрому залежності від алкоголю. Щодня вживає близько 200 грам етилового спирту. Об’єктивний огляд: шкірний покрив блідо-рожевий. Висипу немає. Лімфатичні вузли не збільшені. Зниженого харчування. Щитовидна залоза без ущільнень. М’язи нижніх кінцівок атрофовані. Хода порушена. При ходьбі похитується. З закритими очима пересуватися не може – падає. Порушена (знижена) чутливість в нижніх кінцівках.