Хвороба Келлера

Одна з різновидів асептичного некрозу – це хвороба Келлера. Вона протікає в двох формах, вражає кістки стопи і має вікової характер. Найчастіше виникає у дітей і підлітків.Розвиток цієї недуги виражається остеохондропатией – поступовим процесом руйнування тканини кістки і подальшим її відновленням. Вперше це захворювання описав рентгенолог Келлер з Німеччини, це сталося на початку минулого століття.

Якщо у людини розвивається хвороба Келлерав організмі відбувається порушення притоку крові до кісток стопи. У підсумку в стопи не надходить потрібну кількість кисню і ряду поживних речовин, потрібних для нормального функціонування тканин. Починається процес відмирання кісткової тканини, який в медицині прийнято називати асептичним некрозом. Відмирання тканини стопи при хворобі Келлера відбувається без участі інфекційних процесів. Серед усього розмаїття недуг кісткової системи людини остеохондропатії складають приблизно 3%.

Хвороба Келлера. Симптоми

• Хвороба Келлера I

Характеризується змінами човноподібної кістки. Найчастіше зустрічається у хлопчиків 3-7 років. Виявляється набряком біля внутрішнього краю тильної сторони стопи. При пальпації і ходьбі виникає дискомфорт. Пацієнт починає кульгати, так як все навантаження переноситься на здорову стопу.
Постійні болі призводять до прогресування патології. Запальний процес відсутній. Захворювання не поширюється на другу ногу. Тривалість цієї форми близько року, після чого хворобливі симптоми повністю зникають.

• Хвороба Келлера IІ

Має двосторонній характер, викликає ушкодження головок II і III плеснових кісток стоп. Початок патологічного процесу протікає зі слабкими болями біля основи 2 і 3 пальців стоп. Дискомфорт посилюється при пальпації, ходьбі та іншої навантаженні на пальці стопи, але в стані спокою біль стихає.
У міру прогресування біль стає сильною і постійною, що не припиняючись навіть в стані спокою. При візуальному огляді спостерігається обмеження рухів в суглобах пальців і вкорочення фаланг. Дана форма має двосторонній характер. Тривати близько 2-3 років.

Хвороба Келлера

Руйнування і повільне відновлення губчастої кісткової тканини протікає поетапно з такими патологічними змінами:

• Асептичний некроз – гинуть кісткові балки, тобто одна зі структур кістки. Знижується щільність кістки, тому вона не витримує колишні навантаження.
  • Компресійний перелом – формуються нові, але недостатньо міцні балки, які при звичайних навантаженнях лопаються і вклинюються один в одного.
  • Фрагментація – остеокласти розсмоктують переламані і загиблі ділянки кісткових балок.
  • Репарація – поступове відновлення структури і форми кістки. Повноцінна регенерація можлива при забезпеченні нормального кровопостачання ураженої ділянки кістки.
  • Симптоматика усіх форм хвороби негативно впливає на рухову активність пацієнта. Хворобливі відчуття і набряк стопи викликають зміна ходи, кульгавість, неможливість швидко пересуватися і бігати. Патологічний стан ускладнюється регулярними мікропереломів в області ушкодження.

Діагностика захворювання складається з декількох етапів. Перш за все лікар збирає анамнез і оглядає пацієнта. Далі проводиться рентгенограма стоп. Якщо на рентгені є характерні дегенеративний зміни, то діагноз підтверджують.Щоб виключити інфекційний збудник, перевіряється кров на рівень лейкоцитів та інші показники. За необхідності спеціаліст може вирішити продовжити обстеження, але, як правило, рентгена цілком вистачає.

Хвороба Келлера. Лікування

Методи лікування цієї недуги консервативні і беруть свій початок з розвантаження хворої кінцівки. Хвороба Келлера 1 вимагає застосування гіпсової пов’язки, яку необхідно носити протягом 1-2 місяців. Тривалість шкарпетки пристосування залежить від стадії ураження і часу патологічного процесу. Після того, як ви зніміть пов’язку, потрібно буде виключити навантаження на кінцівку ще якийсь час. Пацієнтам також слід обов’язково носити ортопедичне взуття і устілки.

Хвороба Келлера

При хвороби другого виду також носять лангету для іммобілізації 30 діб. Після того як її зняли, потрібно провести курс масажу, виконується лікувальна фізкультура з фізіотерапевтичними процедурами. Носять спеціальне ортопедичне взуття. Для усунення больових відчуттів лікують нестероїдними протизапальними препаратами з ненаркотичними знеболюючими засобами. Показана терапія Парацетамолом, ібупрофену або їх аналогами. Слід нормалізувати фосфорний і кальцієвий метаболізм за допомогою препаратів кальцію, водного вітаміну Д3. Завдяки цим лікам відновляться кісткові структури. Щоб поліпшити трофіку кісткових тканин, відновити мікроциркуляторні процеси застосовують засоби, які нормалізують периферичний кровопостачання.

Вправи підбираються в індивідуальному порядку, доктор враховує вік дитини, його фізичні можливості, ступінь тяжкості патології. Удома можна застосовувати теплі ванни з додаванням морської солі, які допоможуть усунути припухлість з больовим синдромом. Підошви опускають на 18-20 хвилин в солону воду, потім вони ополіскуються, протираються. Ванну можна застосовувати щодня ввечері перед сном

• хірургічні способи

Якщо консервативна терапія не принесла бажаного результату, то застосовують хірургічні способи. Показано проведення реваскулярізірующіх остеоперфораціі, резекційною артропластики. При проведенні реваскулярізірующіх остеоперфораціі висвердлюють пару отворів. Згодом в них відбувається проростання нових судинних тканин, які забезпечать пошкодженому сегменту мікроциркуляцію. Устранятся болю, покращиться трофіка кісток, вони швидше відновляться.

При резекційною артропластике повністю замінюють або реконструюють уражений суглоб. Ендопротезування проводять натуральними матеріалами (фасції з шкірою і кістками). Хірургічні способи показані при сильному больовому синдромі, не усуває ліками, обмеження суглобової рухливості. При ендопротезуванні січуть і видаляють деструктивні суглобові сегменти, моделюють новий суглоб, відновлюють в ньому руху. При успішному хірургічному лікуванні пацієнт повністю відновиться.